Refurbished Barometer 2018: de trend is absoluut refurbished
Uit groot onderzoek van BigSpark komt naar voren dat dé trend op de premium smartphonemarkt absoluut refurbished is. Redenen om voor refurbished te kiezen zijn met name prijsbesparing en de factor duurzaamheid. De introductie van een keurmerk zal de populariteit van refurbished verder doen toenemen.
Het onderzoek heeft de smartphonevoorkeuren van ruim 1. 400 Nederlandse consumenten in kaart gebracht. Naast de uitkomsten uit dit onderzoek heeft men gebruik gemaakt van data afkomstig van gezaghebbende marktpartijen als het CBS, Gartner, Telecompaper en Deloitte.
Verkoopdaling nieuwe smartphones
De verkopen van nieuwe smartphones bevinden zich al vier kwartalen op rij in een dalende tendens. Op basis van de meest recente cijfers (derde kwartaal 2018) is er sprake van een daling van 6%. De levensduur van een nieuwe premium smartphone is momenteel overigens 2,5 jaar.
Verkoopstijging refurbished smartphones
In 2017 zijn de refurbished smartphone verkopen met 13% gegroeid naar een omzet van 140 miljoen units. Van alle verkochte refurbished smartphones is in maar liefst 94% van de gevallen sprake van een Apple iPhone. Android vertegenwoordigt op refurbished-gebied dus slechts 6%.
Refurbished verkopen online & offline:
Uit het onderzoek blijkt dat de refurbished verkopen voor 69% online plaats vinden en voor 31% offline. Een significant percentage klanten geeft dus de voorkeur voor een fysieke winkel.
Populariteit refurbished neemt snel toe
De populariteit van refurbished ten opzichte van nieuwe smartphones neemt bovendien sterk toe. Populariteit moet in dit geval geïnterpreteerd worden als ‘voorkeur voor’.
Losse verkoop smartphones:
% voorkeur voor refurbished | % voorkeur voor nieuw | |
---|---|---|
2016 | 37% | 63% |
2017 | 39% | 61% |
2018 | 51% | 49% |
Verkoop smartphones in combinatie met een abonnement:
% voorkeur voor refurbished | % voorkeur voor nieuw | |
---|---|---|
2016 | 0% | 100% |
2017 | 25% | 75% |
2018 | 37% | 63% |
Bekendheid met refurbished:
95% van de consumenten is inmiddels bekend met refurbished.
Ervaringsdeskundigen zijn uitermate positief:
Van degenen die bekend zijn met refurbished, maar nog géén ervaring hebben met refurbished, geeft 25% aan refurbished te overwegen. 36% beveelt refurbished aan in zijn omgeving.
Van degenen die zelf ervaring hebben met refurbished zijn de resultaten veel positiever. 74% overweegt de volgende keer weer voor refurbished te kiezen en 85% beveelt refurbished aan in zijn omgeving.
Belangrijkste redenen om voor refurbished te kiezen:
Prijsbesparing | 69% |
Duurzaamheid | 20% |
Garantie | 10% |
Conclusie is dus dat mensen vooral eerst naar hun eigen portemonnee kijken. Duurzaamheid is vaak een tweede (minder genoemde) reden. De gemiddelde prijsbesparing van refurbished ten opzichte van nieuw blijkt overigens tussen de 20% en 30% te liggen. Tevens is er gevraagd wat de redenen zijn om niet voor refurbished te kiezen:
Kies voor nieuw | 53% |
Angst voor defecten | 22% |
Prijsbesparing valt tegen | 14% |
Redenen om alsnog wel of niet voor refurbished te kiezen
Er is gevraagd aan degenen die weerstand hebben tegen refurbished wat eventueel redenen zouden zijn om alsnog wél voor refurbished te kiezen:
Introductie van een keurmerk refurbished | 26% |
Dezelfde garantie als nieuw | 26% |
Prijsbesparing hoger | 21% |
Probleemloos kosteloos kunnen retourneren | 16% |
Refurbished Barometer 2018 door Big Spark
Alles weten over de refurbished markt anno 2018? Lees hier de volledige Refurbished Barometer 2018.