Reactie refurbished onderzoek consumentenbond
De Consumentenbond heeft eigen onderzoek gedaan naar de kwaliteit van refurbished iPhones. Men heeft bij 9 winkels een tweetal iPhone 6S-toestellen aangeschaft en beoordeeld. Eén van de beoordeelde aanbieders betrof Forza Refurbished. Wij waren uiteraard benieuwd naar de conclusies.
Letterlijke citaten uit het onderzoek zullen in dit bericht cursief worden afgedrukt.
Goedkoopste
Eén van de factoren waarop gelet werd betrof uiteraard de factor ‘prijs’. De Consumentenbond heeft de conclusie getrokken dat 'de toestellen bij Forza, Swoop en Coolmix over het algemeen het goedkoopst zijn'.
Cosmetische kwaliteit
De Consumentenbond heeft uiteraard de iPhones ook cosmetisch beoordeeld.
'Forza Refurbished slaat de plank behoorlijk mis. Bij beide toestellen zou het uiterlijk ‘vrijwel niet van nieuw te onderscheiden’ zijn, maar er zijn duidelijk zichtbare gebruikerssporen. Bij één model is het vuil niet van het scherm te verwijderen en is de achterkant op sommige plaatsen sterk verkleurd. Bij het andere model zie je krassen op het scherm en putjes op de behuizing'.
Deze conclusie van de Consumentenbond komt ons uitermate vreemd over. Ieder Forza-toestel wordt diverse keren gereinigd (vuil kan om die reden niet worden aangetroffen) en alleen de allerbeste toestellen krijgen bij Forza Refurbished het predicaat A-grade.
Wij hebben de Consumentenbond om die reden dan ook verzocht om ons foto’s van de geteste Forza-toestellen toe te sturen. Hierop hebben we helaas geen reactie van de Consumentenbond mogen ontvangen. Update 16.15 uur: De consumentenbond heeft inmiddels schriftelijk gereageerd: 'We wijzen uw verzoek om foto’s van de geteste toestellen te sturen af (het is niet gebruikelijk om deze onderzoeksresultaten te delen)'.
Met 98% van onze klanten die ons aanbevelen én een review-score van een 9,0 (op basis van bijna 3.000 onafhankelijke klantenreviews) vertellen onze klanten ons iets anders. Zou het wellicht zo kunnen zijn dat de Consumentenbond ons artikel uit 2016 ons kwalijk heeft genomen. Wij wijzen u onder meer op de titel van ons bericht en de letterlijke woorden ('slaat de plank behoorlijk mis') die de Consumentenbond in haar artikel gebruikt.
Interne kwaliteit
Daar waar bij andere aanbieders tal van problemen (onder meer afwijkingen in kleur en scherpte bij de camera, kleur van het scherm dat afwijkt, verouderde batterij die er snel mee ophield) met de toestellen werden ervaren, was daar bij de toestellen van Forza Refurbished geen sprake van. Dat is ook logisch aangezien Forza Refurbished gebruik maakt van gespecialiseerde robots die de toestellen op meer dan 50 punten testen.
Accu
Speciale aandacht ging uit naar de accu, aangezien de accu vaak hét onderdeel is waar als eerste een mankement optreedt. 'Geen enkele refurbished aanbieder stopt in elke iPhone een nieuwe accu. Forza geeft als enige specifiek aan wanneer de accu vernieuwd wordt: als hij minder dan 85% van de oorspronkelijke laadcapaciteit heeft of meer dan 500 keer aan de oplader is geweest'.
Garantie: 3 jaar (sinds 1 juni 2023)
Niet alle aanbieders bieden hun iPhones met 3 jaar garantie (sinds 1 juni 2023). Dat is wél het geval bij Forza Refurbished.
Onlangs werd bekend dat Apple onder andere de iPhone 6S de prestaties op bepaalde momenten vermindert als de accu verouderd is. Apple neemt daarvoor diverse maatregelen. Zo kun je voor € 29 de accu laten vervangen.
'Bij problemen vervangen Forza en Smart2have de accu tijdens de gehele garantieperiode kosteloos'.
Accessoires
Bij diverse aanbieders werd geconstateerd dat niet alle accessoires (usb-oplader en kabel) er bij werd geleverd of dat er sprake was van niet-originele Apple-accessoires. Dat is dus niet het geval bij Forza Refurbished. Bij onze iPhones ontvangt u standaard complete Apple-accessoires.
Conclusie:
Goed dat de Consumentenbond jaarlijks de refurbished markt in kaart brengt. Forza Refurbished komt op vrijwel alle onderdelen uitstekend uit de bus. Wij herkennen ons echter niet in de conclusies op het onderdeel ‘cosmetische kwaliteit’.
Naast een steekproef, heeft de Consumentenbond ook een vragenlijst voorgelegd aan een panel van 11.000 respondenten. Circa 500 van de respondenten heeft een refurbished smartphone, het merendeel van deze refurbished smartphone bezitters is van plan om in de toekomst opnieuw te kiezen voor refurbished.